Nimrod

Basisgegevens

Basisgegevens van het schip

VKSJ nummer (vksj_sid): 
213
Type schip: 
S-spant
Bouwjaar: 
1956
Romp vorm: 
s-spant
Materiaal romp: 
staal
Materiaal opbouw: 
staal
Bouwwijze: 
gelast
Ontwerp van: 
Kroes
Ontwerp jaar: 
1953
Lengte van het schip (loa): 
9,65m
Breedte van het schip: 
2,73
Materiaal rondhouten: 
hout hol
Motor: 
binnenboord diesel
Thuishaven: 
Scharendijke

Historie

Geschiedenis

Geschiedenis: 
Het schip is gebouwd als gaffelkotter, ontworpen onder een bestaand tuig van een jacht dat tijdens de watersnoodramp in 1953 verloren is gegaan. De eerste eigenaar (van Oven) is met dat tuig naar Kroes in Kampen gegaan en heeft gevraagd onder dat tuig een nieuw schip te tekenen. Hij heeft het schip in eigen beheer gebouwd of laten bouwen volgens de verhalen in de achtertuin in Hoogvliet. In 1956 of 1957 heeft er een artikel over in de Waterkampioen gestaan. Volgens de overlevering is dhr van Oven overleden voordat het schip klaar was en is het casco naar Echtenerbrug overgebracht en is daar ingetimmerd. De intimmering week af van de intimmertekeningen als gemaakt door Kroes. Het schip is (voor of na het intimmeren dat is niet bekend)in bezit gekomen van dhr. de Jager die het schip Nimrod heeft genoemd: 1 Gen 10 "....Nimrod was een groot Jager in het aangezicht des Heeren....". Vanwege de handelbaarheid is in 1967 het gaffeltuig van het schip gehaald en is er een torentuig op gekomen. De gaffelzeilen heb ik nog steeds Het tuigplan voor het torentuig is ook getekend door Kroes in Kampen. Aan de gaffelkottertuigage herinneren nog de wandputtings, mastvoet, beslag en bij de boeg is te zien dat de doorvoer voor de boegspriet dicht gelast is. Dhr. de Jager woonde in Brussel en had een vakantiehuis in Wolphaartsdijk waar het schip ook lag aan het Veerse meer. Ca. 1986 is het schip verkocht aan Bart van 't Hoen. Van 't Hoen had ook een ligplaats aan het Veerse meer in Veere. Hij heeft een deel van de betimmering vervangen, en divers opknapwerk gedaan. Het schip is echter weer achteruitgegaan toen hij vanwege zijn werk naar Maleisië moest en het schip is in 1989 aan Adriaan van Heel verkocht. Gait Kroes gaf destijds aan dat er naar aanleiding van het ontwerp ca. 8 schepen gebouwd zijn, deels bij Balk in Elburg en deels in Amsterdam op de Nieuwendammerdijk. Een aantal daarvan heb ik ooit gezien, ze verschillen allemaal van elkaar op details

Overigen

Overige informatie

Materiaal ballast: 
lood
Size ballast: 
3.000,00
Lengte schip (los): 
9,65m
Lengte schip (low): 
7,90
Spinnaker: 
geen
Grootzeil doorgelat: 
Nee
Waterverplaatsing: 
7.000,00
Schroef type: 
vast
Scheve schroef: 
Kooktoestel: 
Aanwezig
Watertank: 
Aanwezig
Toilet: 
Aanwezig

Contact

Stuur een bericht

Wilt u in contact komen met de eigenaar van dit schip? Klik dan op de knop hieronder, type uw bericht in het formulier, vul de anti-spam code in en klik op de verzendknop. De eigenaar ontvangt vervolgens een e-mail met uw bericht en uw e-mailadres.

Stuur de eigenaar een bericht

0213_Nimrod_05.jpg
 0213_Nimrod_01.jpg  0213_Nimrod_05.jpg